Künye İletişim Mobil
Giriş Sayfam Yap Favorilere Ekle Sitene Ekle RSS Üye Ol Üye Giriş
Anasayfa Foto Galeri Video Haber Duyurular Seri İlanlar Halı Saha Muhtarlarımız Kadınlarımız Gazetemiz
SON DAKİKA : Türk Milleti “Tek Nefes, Tek Ses, Tek yürektir”      Güvemalan Ortaokulu Öğrencileri İzleyicileri Derinden Etkiledi      Biga Beşiktaşlılar Derneği Yıldönümünü Kutladı      Ceylan Yenice’yi Karış Karış Gezdi      ’Satmaya Değil, Yapmaya Talibiz’      Çanakkale Ruhu Biga Ortaokulunda Yaşıyor      Kaymakam Mustafa Can Şehit Aileleriyle Bir Araya Geldi      Bigalılar 250 Metrelik Türk Bayrağı ile Birlik Mesajı Verdiler      Karabiga’da Çanakkale Deniz Zaferi’nin 104. Yıldönümü Kutlandı      Zeki Akaydın ve Bisikletliler Dernek Üyeleri Şehitleri Ziyaret Ettiler      TOBB Çanakkale Genç Girişimciler Kurulunda Devir Teslim…      Allah’a Ulaşmayı Dileyin Huzur İçinde Yaşamak(21)      Çanakkale Deniz Zaferi’nin 104. Yıldönümü Biga’da Törenlerle Kutlandı      AK Parti Çanakkale Zaferi Nedeniyle Şehitliği Ziyaret Etti      İstihdam Seferberliği Teşvikleri Biga TSO’da Anlatıldı      Ada Mahallesi Geceyi Tedirgin Geçirdi      Çanakkale’de Romanlardan CHP’ye Tam Destek      Biga Veteranlara Yan Bakılmıyor      Adaspor Deplasmanda Lidere Dur Dedi      BİSHAK Takip Ediyor ve Çalışıyor     
YEREL YAŞAM EKONOMİ SİYASET EĞİTİM BELEDİYE KAYMAKAM MAGAZİN ULUSAL SPOR RÖPORTAJ
YAZARLAR Murat Gülcen
12
14
16
18
29/03/2018 16:45
-Coğrafya Kader midir?-

Bin yıllarca konar-göçer bir yaşam biçiminde kalan İnsanoğlu, farklı kavimlerin birbirleri ile etkileşimleri sayesinde tarihsel, sosyal ve kültürel, teknolojik gelişime imza atmıştır. Yerleşik hayatla birlikte bu etkileşimler, ister savaş yoluyla olsun ister ticaret yoluyla, insan topluluklarını, giderek artan bir hızla ileriye, gelişime taşımıştır. Kapalı toplumlar ise kendi kısır döngülerinde hapsolmuş ve gelişimden nasiplerini alamamışlardır.

Uygarlığın gelişim seyrinin bazı coğrafyalarda daha hızlı bazılarında ise görece yavaş olmasının sebebi, toplumların kaderlerinde çokça söz sahibi olan coğrafya olduğu kadar barındırdıkları insan unsurudur. Jeopolitik konum, iklimsel yapı, coğrafi çeşitlilik, insanların gelişimlerine doğrudan etki edebilen dışsal etmenlerdir. Fakat tarih bize göstermiştir ki çok zor çevresel koşullar altında bile insanlar kendi toplumlarından sıyrılmayı başarabilmiş ve evrensel kabul gören bilim ve sanat insanları olabilmişlerdir.

Coğrafyanın insanlar ve kültürler üzerindeki etkisini sosyal bilimlere kazandıran ve “iklim teorisi”nin sahibi olan İbn-i Haldun da kendi coğrafî koşullarının sınırlamalarından sıyrılarak evrensel bir değere dönüşen İslam âlimidir. Kişilerin alışkanlıklarının, düşünüş ve üretim biçimlerinin, tembellik/ çalışkanlıklarının(ve bunların siyasal yapıya etkisinin-demokrasi ya da diktatörlük gibi-) iklime doğrudan bağlı olduğunu öne süren bu teori İbn-i Haldun’dan yüzyıllar sonra Fransız sosyal bilimci Montesquieu tarafından da işlenmiş ve bu teori daha çok Montesquieu ile anılır olmuştur.

İslam coğrafyasının kendi değeri olan bilim adamına ve onun bilimsel çalışmalarına kayıtsızlığının bir sonucu olarak bugün iklim teorisi denildiği zaman Montesquieu’nun adı akıllara gelmektedir.

Kendi coğrafyasının ve kendi teorisinin bir istisnası olan İbn-i Haldun sosyolojinin babası olarak görülmektedir. Modern sosyolojinin, siyaset biliminin ve tarih çalışmalarının olmazsa olmaz, kült, başvuru kitaplarından biri olan Mukaddime’nin yazarıdır. Sanatsal ve bilimsel üretim süreçleri, kişinin kendisini, içtimai çevresini bilmesiyle ve bu bilgilerin ışığında kendisini aşması ile mümkün olabilmektedir.

Yunus Emre’nin söylediği gibi “İlim ilim bilmektir/ İlim kendin bilmektir/ Sen kendin bilmezsen/ Ya nice okumaktır.” Ancak kendini bilen kişi bilime ve sanata katkıda bulunabilir. Kendini bilmek toplumsal ve kültürel olarak önce yetiştiği toplumun tarihsel ve sosyal yapısını sonra da evrenseli bilmekle mümkündür. Dolayısıyla bu süreç yerelden evrensele uzanan meşakkatli ve fakat artarak kuvvetlenen bir dinamo gibidir. Geri kalmışlık, ancak bilginin hâkimiyeti ile kader olmaktan çıkar.

İbn-i Haldun gibi bireysel örneklerin haricinde, Dubai şehri de coğrafyanın bir kader olmadığına bir örnek olarak gösterilebilir. Çölün ortasında muhteşem bir mimari donanımla yükselmiş; aklın ve bilimin öncülüğünde çölde bir kasaba kaderini aşarak dünyanın önde gelen şehirlerinden biri haline gelmiştir.

Evet! Coğrafya kaderdir. Ancak bu bahsi geçen toplumsal kader, değiştirilemez değildir.

Önceki Yazılar :

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :


 

YAZARLAR
Ali Galip Akyıldırım
Evet, Kabul Ediyorum Beka Sorunumuz Var!
Alaattin Akçal
Hayalim “2 Adet Çikolata”
Davut Doğan (Konuk Yazar)
Hey Siri!
Erdem Karan
Allah’a Ulaşmayı Dileyin Huzur İçinde Yaşamak(21)
Kadir Atay
Ben Anlayamadım...
Murat Gülcen
-Kafa Yoranlar-
Niyazi Kısacık
Ceviz Kurdu
Uzm. Klinik Psikolog Nevzat Hasdemir
Çocuklarınızın Hayatını Kurtarın !!!
Ozancan Polat
Ucuz Strateji
Sinem Bülbül
Kayropraktik Nedir?
BİGA'DANÖBETÇİ ECZANE
ÇOK OKUNANLAR bu hafta | bu ay
ÇOK YORUMLANANLAR bu hafta | bu ay
İstatistik
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’ ve sitemizde yorum gönderenlerin şahsına aittir.
Çanakkale'nin Tamamen Renkli İlk Gazetesi
Biga'nın İlk İnternet Televizyonu ve Cep Gazetesi
Biga'nın Evlere, Köylere ve Okullarına, Dağıtılan En Yüksek Tirajlı Gazetesi
Sitemizde Yayınlanan Yazı ve Dökümanların İzinsiz Alınması Çoğaltılması Yasaktır
Biga Çarşamba Gazetesi / Atay Reklam
Tüm Hakları Saklıdır BİGA ÇARŞAMBA GAZETESİ    0